torsdag 16 april 2015

Gratäng to die for!


Måste tipsa om denna mycket goda kycklinggratäng som jag hittade hos 56kilo.
Vi skippade lasagneplattorna i och serverade pasta och en mumsig sallad till istället.




Krämig tomatsås

  1. 2 msk olivolja
  2. 1 lök, finhackad
  3. 2 vitlöksklyftor, finhackade
  4. 400 g plommontomater i burk (Zeta, Delizie
  5. 1 msk tomatpuré
  6. 1 msk torkad basilika
  7. 1 tsk torkad oregano
  8. 1/2 tsk torkad timjan
  9. 2-3 krm salt
  10. 1-2 krm svartpeppar
  11. 1 dl creme fraiche, grädde eller kokosgrädde

  12. Fräs finhackad lök och vitlök mjuk i olivolja i stekpanna.
  13. I en kastrull lägg ner tomater, tomatpuré, lök, kryddor och låt småputtra några minuter. Rör ner grädden och med stavmixern i botten, kör såsen slät.
  14. Smaka av med salt och peppar.

Gratängen

Sätt ugnsvärmen på  225 gr.
Skär kycklingfiléerna i strimlor. 
Strimla baconet och skiva champinjonerna. 
Salta och peppra och stek allt tillsammans i omgångar på ganska hög värme så filéerna får lite färg.
I en form, smeta ut lite sås på botten och lägg sedan några plattor över, sedan lite kyckling/bacon, basilikablad och sås och fortsätt sedan så tills kycklingen, lasagneplattorna och såsen är slut.
Toppa med riven mozzarella.
Sätt in i ugnen i ca 20 minuter. 

Nomnomnom!



Kramillikramar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar