fredag 13 november 2015

Chocolate love!

Att jag är tokig i choklad i alla former är ju ingen hemlighet.
Vill jag njuta av något riktigt mumsigt, så bör/ska det innehålla choklad.
I helgen så svängde jag ihop lite gottigheter till farsdag, bland annat
den här kladdkakan som är to die for!



Botten
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

Glasyr
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den har tjocknat lite ca 15 min. Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge (den är lös men stelnar i kylen). Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar ca 3-4 h.



 Den satt som ett smäck i kistan må jag säga! 
Den uppskattades av stora och små.
Det bästa av allt är att den går snabbt och lätt att svänga ihop. Det är som ni vet, en annan av mina melodier.
Den här kommer att bli en stående favorit på vårt gottebord.







Mysigt med firardagar tycker jag.
 När man får tid eller snarare tar sig tid att träffas och bara ha det gott en stund tillsammans.




Bara älskar denna bild!
Tycker den talar skarpt för sig själv.
Så här ser väl det ut hemma hos de flesta nu för tiden när det vankas kalas eller umgänge!? ;-)





Så släng ihop denna kladdkakedröm i kväll Vänner och njut av att det äntligen är fredag!!!


Kramillikramisar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar