fredag 22 januari 2016

Middagstips!

Gör ni som vi att ni gärna bryter av vardagsmaten, med lite mumsigare mat när det vankas fredag?
Här hemma är det en regel att på fredagarna, så drar vi hela familjen till affären och botaniserar runt bland gottigheterna.
Väldigt mysigt!


Tryter idéerna, så måste jag tipsa om denna mumsiga paj, som fanns med i senaste numret av tidningen Matkärlek.



Spenat- och chévrepaj

  • PAJBOTTEN
  • 3 dl mandelmjöl
  • ½ dl skalade sesamfrön
  • 1 msk fiberhusk
  • ½ tsk salt
  • 1 ägg
  • 40 g smör
  • ÄGGSTANNING
  • 5 ägg
  • 2 1/2 dl vispgrädde
  • salt, peppar
  • FYLLNING
  • 200 g färsk spenat
  • 2 msk smör
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 krm muskot, mald
  • 100 g riven lagrad ost
  • 150 g chèvre, skivad







1. Kör mandelmjöl och sesamfrön i mixer. Tillsätt övriga
ingredienser och mixa till en deg. Tryck degen i en springform
och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp cirka 30 minuter.
Du kan förgrädda i 7–8 minuter men jag brukar hoppa över det
momentet.
2. Vispa ihop ägg och vispgrädde. Salta och peppra.
3. Hacka spenaten grovt. Finhacka vitlöken. Bryn vitlöken i smör ett par minuter. Lägg i spenaten och fräs lite till. Krydda.
4. Lägg spenathacket i det förgräddade pajskalet. Blanda den rivna osten i äggstanningen och häll över. Avsluta med att lägga ut chèvren i tunna skivor. Grädda i 175 grader 30–40 minuter.



Nomnomnom!



Vad blir det för gottigt hos er ikväll Vänner?
Blir det pizza, thai eller hemlagat?

Önskar ER en härlig fredag!


Kramillikramisar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar