onsdag 4 januari 2017

Nybakat!

Här faller äntligen snön i småstaden.
Vi lyxar till det med nybakat.
Hur gott är det inte med nybakade frallor till frukost!?
Det är inte ofta som det blir det här hemma, men plötsligt så händer det.
Så mumsiga!


Har under en längre tid ätit glutenfritt och märker att min kropp mår så mycket bättre.
Nu under storhelgerna blir det så extra tydligt, då man stoppar i sig både det ena och andra. 
Wips! Så är den uppblåsta magen där. 
Den är oskön på alla sätt och vis.








Detta goda recept hittar ni här.

2 ägg
  1. 2 dl fet yoghurt eller creme fraiche
  2. 3 msk smält smör eller kokosolja
  3. (ev 3 msk vatten eller mjölk om degen är lite för fast)
  4. 1,5 dl mandelmjöl
  5. 1,5 dl pofiber
  6. 1,5 msk fiberhusk
  7. 1-2 tsk bakpulver (en del tycker det blir besk smak med för mycket bakpulver)
  8. 1 tsk salt
  9. svarta vallmofrön
  10. 1 uppvispat ägg
Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. 
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.





Idag blir det en tur till grannstaden för lite shopping. 
Blir även en sväng in på kontoret för att hälsa godfortsättning till kollegorna.



Kramillikramar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar