lördag 16 april 2016

Hej Helg!

Kylen är fylld till bredden, hemmet nystädat och helgfeelingen är på topp!
Hej Helg!


Som jag älskar dessa dagar. Arbetsveckan bakom sig oavsett om den har varit fartfylld eller lugn. Inga måsten framför oss och bara tid för nära och kära.
Det är min melodi.



Känner att lusten för att tillbringar mer tid i köket har kommit tillbaka.
Jag tycker att det är meditativt att baka gottigheter och mat. När tiden finns vill säga.
Så nu när vi alla har kommit in i våra nya rutiner och vissa delar av vardagslogistiken har blivit mer flexibla, så har lusten så sakteligen kommit smygande.
Me happy!
Viktigt att tanka på med gobitar i vardagen.
Då snackar vi inte bara om ätbara gobitar, utan saker som fyller en med lust, upprymdhet och glädje.
Som att baka till exempel.
Där bakandet och exprimenterandet är det lustfyllda för mig.



Igår kväll så mumsade vi på dessa Nutella och kolagrottor framför Let´s Dance.

Det här behöver du till 12- 14 stycken
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 gram smör
Fyllning : Nutella & karamelliserad mjölk

Gör så här:Ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop de torra ingredienserna, tärna smöret i en annan skål och häll ner resten av ingredienserna där. arbeta ihop för hand eller med matberedare. Forma till 12-14 bollar och lägg i muffinsformar / i muffinsjärn. Och grädda dem i cirka 11-13 minuter, eller tills de fått vacker färg.

Tryck försiktigt ut en grop i mitten av dem ( när de är varma ) med hjälp av ett mindre glas eller kryddburk.
Låt det svalna något innan du fyller upp dem.
1 msk kolakräm i varje och toppa med 1 msk nutella i varje grotta.
Låt svalna något innan servering.





Vad händer hos er denna lördag Vänner?
Här bär det strax av till blomsterbutiken för inhandling av snitt blommor.



Kramillikramar

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar