söndag 19 maj 2013

Knäckebröd och kyckling!

En sån skön helg det har varit.
Vädret har visat en både bra och dålig sida, men när värmen har bestått så är jag mer än nöjd!
 
 
Häromdagen så gjorde jag det mumsiga knäckebrödet igen. Just love it!!
Det är receptet från Erikas Lchf.
 
 
KNÄCKEBRÖD
1 plåt

1 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 tsk salt
1 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
40 g smält kokosfett
2,5 dl kokande vatten

Topping:
Flingsalt

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Koka upp vatten och blanda med kokosfettet. Rör ihop allt och låt smeten stå och svälla ca 5 minuter. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och kavla ut till en tunnt (jag la plastfolie över smeten när jag kavlade). Skåra degen i bitar, så blir det enklare att dela knäcket när det är klart. Strö över flingsalt. Grädda ca 1 timme i 150 grader i mitten av ugnen, slå av värmen och låt knäcket stå kvar i 30-60 minuter tills det är torrt.
 
Dock tog jag bort pumpafröna, då barnen inte var så förtjust i dem och ersatte de 0,5 dl med hälften sesamfrön och linfrön. Det blev lika gott!
 
 
 
 
 
 
Igår så svängde jag ihop denna rätten.
Yummie yummie vad gott det var!!!
Nästa gång ska jag byta ut salvian mot basilika som är en stark favorit här hemma.
 
 
Salviakyckling med pasta och svamp
4 personer
4 kycklingbröst
10 g salviablad
salt & svartpeppar från kvarn
2 msk olivolja
25 g pancetta
100 g rensad svamp (vi tog kastanjechampinjoner)
50 g smör
2 vitlöksklyftor
500 g pasta (papardelle gillar vi)
50 g riven parmesanost (till servering)
Skär snitt i kycklingbrösten och lägg i salviablad. Salta, peppra och bryn dem i olivolja. Stek färdigt i 175 grader i ugn i ca. 5 minuter eller till en innertemperatur på cirka 60 grader.
Skär pancettan i tunna skivor. Stek skivorna i en torr stekpanna och låt dem rinna av på hushållspapper. Stek svampen i cirka 2 msk smör. Salta och peppra.
Smält resterande smör tillsammans med pressade vitlöksklyftor. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Vänd pastan i vitlökssmöret. Skär kycklingbrösten i bitar och blanda dem, pancettan och svampen med pastan. Salta, peppra och servera med parmesan ost.
 
Receptet hittade jag hos heltenkelt.
 
 

 
 
 
Hoppas ni har haft en skön helg med nära och kära!!
 
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar