torsdag 14 april 2016

Sweet potato!

Hur härligt är det inte ute just nu.
Vi tillbringar varje minut ute, så fort vi kommit hem från jobb och skola.
Så mysigt att höra grannarna påta i sina trädgårdar, barn som susar runt på sin cyklar.
HEJ våren!


Jag är fullkomligt tokig i sötpotatis och skulle kunna äta det typ varje dag.
Så häromdagen så serverades denna supergoda Sötpotatispaj till middagen.




Pajdeg
2 dl bovetemjöl
 1 mandelmjöl
2 msk psylliumhusk
 100 g smör
 en nypa salt

Fyllning

2 sötpotaisar
1 tsk olivolja
 1 vitlöksklyfta
 200 g spenatblad
2 ägg
 1 dl grädde
1 dl vatten
 150 g fetaost
salt och örtagårdskrydda


Sätt ugnen på 200°C.
 Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och forma till en deg.
 Ställ degen kallt och låt vila ca 15 minuter. 
Skala sötpotatisen och skiva den. 
Fördela på en bakplåtsklädd plåt och ringla över olivolja
 Strö över salt och örtagårdskrydda. 
Rosta i mitten av ugnen i ca 20 minuter. 
Tryck under tiden ut degen i en ugnsform.
 Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter och låt sedan svalna.
 Fördela rostad sötpotatis i botten på pajen. 
Hetta upp en stekpanna med olja och skala och finhacka vitlök. 
Fräs vitlök och spenat några minuter och fördela på sötpotatisen. 
Vispa ihop ägg, grädde och vatten med lite salt och peppar.
 Häll på över pajen.
 Toppa med smulad fetaost.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills äggstanningen stelnat.


Servera med er favoritsallad.








Finfin torsdag på er Vänner!


Kramillikram



Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar