söndag 8 februari 2015

Kycklingwok to die for!

I fredags avnjöt vi den mumsigaste kycklingwoken.
Det här här är en favoriträtt som har hängt med en massa år.
Den är busenkel att göra och ger en sådär härlig helgfeeling.
Gör gärna en rejäl sats, så att det finns till lunch dagen efter.










4 färska strimlade kycklingfilèer
1-2 st hackade fänkål
2 skivade salladslökar
1 skivad gul lök
2 tärnade paprikor
20 st kvartade champinjoner
2 buketter färsk broccoli

Marinad:
2 krossade vitlöksklyftor
en bit färsk skivad ingefära
2 dl kycklingfond
2-4 msk soja
salt och peppar

Rör ihop marinaden i en skål och lägg i kycklingfilèerna. Gärna över natten om möjligt.
 Annars 1-2 timmar.
Tänk på att färsk ingefära är rätt så stark i smaken, så dosera efter eget tycke och smak.
Stek filèerna i en varm stekpanna. Vänd bitarna ofta. Lägg över i en en skål.
Fräs grönsakerna i några minuter. Vänd även dem ofta så att de ej steks.
Tillsätt kycklingen och marinaden och fräs under omrörning i ett par minuter.
Strö över lite extra salt och peppar.

Voila!

Yummie yummie är bara förnamnet.



Kramillikramisar


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar