lördag 21 november 2015

Fantastiskt mumsig moussaka!

 Det är alldeles frostigt, krispigt och soligt ute denna lördagsmorgon i småstaden.
So nice!
Är det så att vintern äntligen är på väg mån tro...?


Här bjöd gårdagskvällen på mustig moussaka, brasmys och filmkväll med de små framför Minionerna.
Gott käk och en kväll med dem bästa man har = bästaste fredagsmyset! 
Filmen var toppen, så den rekommenderas starkt från alla här hemma. :-)








 Måste bara ge er receptet på denna fantastiskt mumsiga moussakan.

4-6 port

2-3 auberginer
2 gula lökar (jag hade bara i en lök)
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
500 g nötfärs
1 burk krossade tomater
2-3 msk ajvar relish
1 msk torkad oregano
1 tsk kanel
salt, peppar


Topping

150 g fetaost
3 dl grekisk/turkisk yoghurt
150 g riven smakrik ost


Sätt ugnen på 175 grader.
Börja med att skära auberginerna i centimeter tjocka skivor, lägg ut dem på en ugnsplåt med bakpapper och baka dem i ca 20 minuter tills de har fått lite färg.
Gör under tiden köttfärsröran.
Hacka lök och vitlök och stek några minuter i olja.
Tillsätt färsen samt övriga ingredienser utom toppingen.
Låt puttra i ca 15 minuter.
Varva sedan auberginer och köttfärsröra i en ugnsform.
Smula fetaosten och blanda den i grekiska/turkiska yoghurten.
Bred över moussakan.
Toppa med den rivna osten.
Grädda i 30 minuter på 200 grader tills moussakan har fått fin färg.
Servera med favoritsalladen.








En kopp kaffe till och sedan så är det dags att köra igång med lördagens bestyr.



Vad händer hos er Vänner denna lördag?
 Är det kanske adventspyntning på G?!



Kramillikramisar



(Recept lånat från här)
Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar