torsdag 14 mars 2013

Avspark!

 
Min 8 veckors wellness utmaning har startat.
 
Bestämde mig för att 2013  är året då jag tar tag i mig själv.
Nu handlar det inte om att tappa vikt utan om att må gott i kropp och själ!
Jag har lagt om min kost radikalt för att få den energi och näring som kroppen behöver.
Jag behöver inte avstå något av det gottiga! ;)
 
Har avsatt tid till träning i det vardagspusslet.
Till en början är det lugn träning som gäller, såsom promenader och lättare styrkeövningar.
Gäller att inte stressa kroppen när man har lagt om kosten, då den behöver tid att anpassa sig och man brukar i regel känna sig lite tröttare de första veckorna.
 
Först och främst har jag ökat intaget av fett i min kost.
 
Så här skriver tränaren, kostrådgivaren, föreläsaren och coachen Leila Söderholm om fett:
 
Det kanske låter märkligt, men med rätt sorts fett i systemet så står du lättare emot behovet av att småäta.
Omega 3 Fettsyror hjälper kroppen att ta upp syre vilket påverkar vår prestationsförmåga positivt. Många vittnar om att de känner sig piggare och har större lust att träna när de äter mer bra fett.
Tillsammans med sina kusiner omega 6-fetterna påverkar de nivån av inflammation i kroppen.
Vår hjärna är beroende av fett,  med rätt sorts fett kan hjärnans olika centra kommunicera med varandra på ett effektivare sätt. Utan bra fetter blir du seg i huvudet.  De påverkar vårt immunförsvar och hjälper till att bygga upp och förnya våra celler.
Fleromättade fetter hittar du i fet fisk, frön, nötter och vissa vegetabiliska oljor. Det häftigaste med dessa fetter är att kroppen kan tillverka omättat och mättat fett av fleromättat, däremot kan det omvända inte ske. Fleromättade oljor måste vi se till att få i oss för kroppen kan inte tillverka det själv. Tillsammans med sina kusiner omega 6-fetterna påverkar de nivån av inflammation i kroppen.

Äter du inte fet fisk 3 ggr per vecka eller får i dig från någon annan källa så ta ett tillskott..

 
 
Hejaheja!!!
 
 
Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar